Την ιστορία της SkyGreece την παρακολουθήσαμε από την πρώτη στιγμή. Τα Omorfa Taxidia ήταν τα πρώτα στην Ελλάδα που έγραψαν για τη δημιουργία μιας νέας ελληνικής αεροπορικής εταιρείας, που θα δημιουργούσαν Έλληνες ομογενείς από τον Καναδά, με στόχο να ενώσουν την Ελλάδα με την άλλη πλευρά του Ατλαντικού.
Μάλιστα δημοσιεύσαμε τότε, μεγάλη συνέντευξη του συνιδρυτή και προέδρου της εταιρείας πάτερ Νικόλα Αλεξανδρή (φώτο). Ο ίδιος μας προκάλεσε μεγάλη έκπληξη καθώς δήλωσε ιερωμένος και υψηλόβαθμο στέλεχος της ελληνορθόδοξης εκκλησίας του Καναδά, με πάθος για τα αεροσκάφη και μάλιστα, η ιδιότητα του ιερωμένου δεν τον εμπόδισε να κάνει όπως μας είπε, αεροπορικές σπουδές.
Ήταν φανερό ότι ο πάτερ Νικόλας πόνταρε πολύ στο εθνικό και θρησκευτικό συναίσθημα των Ελλήνων ομογενών. Πίστευε ότι θα γεμίζει τα αεροπλάνα γιατί οι Έλληνες ομογενείς θα ήθελαν να ταξιδέψουν στην πατρίδα με μια ελληνική εταιρεία, με Έλληνες πιλότους από την παλιά Ολυμπιακή, η οποία αν και έκλεισε εδώ και χρόνια, παραμένει στην καρδιά της ελληνικής ομογένειας.
Οι απαραίτητες άδειες αργούσαν να βγουν και για αυτό όλες οι προαναγγελθείσες ημερομηνίες έναρξης δρομολογίων έπεφταν στο κενό. Ωστόσο αυτό δεν φάνηκε να ενοχλεί τους ιδρυτές της οι οποίοι αρχικά ειπώθηκε ότι ήταν τρεις από τον Καναδά, αλλά η εταιρεία άφηνε να εννοηθεί ότι στο μεταξύ είχαν μπει στην εταιρεία και άλλοι Έλληνες ομογενείς επενδύτες από τις ΗΠΑ.
Καθώς καθυστερούσαν οι άδειες από Καναδά και ΗΠΑ, το μοναδικό αεροσκάφος της εταιρείας εκτελούσε πτήσεις προς χώρες της Αφρικής και της Ασίας για λογαριασμό τρίτων. Τότε είχαμε γίνει δέκτες των πρώτων παραπόνων από το προσωπικό για καθυστερήσεις πληρωμών, καμιά φροντίδα για τα πληρώματα όταν αυτά ήταν στο εξωτερικό και άλλα τέτοια. Ωστόσο οι καταγγελίες ήταν ανώνυμες γι' αυτό και δεν τις δημοσιεύσαμε.
Μετά από δυο χρόνια προσπαθειών, διάστημα που πρέπει να εξουθένωσε οικονομικά τους μετόχους της SkyGrece, οι άδειες βγήκαν, αρχικά σε Καναδά και μετά σε ΗΠΑ και η εταιρεία ήταν έτοιμη να ξεκινήσει τακτικά δρομολόγια από Αθήνα και Θεσσαλονίκη για Τορόντο, Μόντρεαλ και Νέα Υόρκη. Κάποια από αυτά απευθείας και κάποια άλλα μέσω Βουδαπέστης και Ζάγκρεμπ.
Ο Πάτερ Νικόλας όλο αυτό το διάστημα μιλώντας σε εκδηλώσεις σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη υποσχέθηκε πολλά, χαρακτήρισε “ξέσπασμα του ελληνισμού” την ίδρυση της εταιρείας, και δεν μπορούσε να συγκρατήσει τη συγκίνηση του για το όνειρο που έγινε πραγματικότητα. Ωστόσο και η τελευταία ημερομηνία έναρξης των δρομολογίων από Αθήνα για Τορόντο δεν τηρήθηκε ούτε αυτή. Τα δρομολόγια ξεκίνησαν περίπου δέκα μέρες αργότερα, στο τέλος του Μαΐου “γιατί δεν είχαμε κόσμο” μας δικαιολογήθηκε ο κ. Αλεξανδρής.
Τότε είχαμε αναρτήσει στα Omorfa Taxidia ένα άρθρο με τίτλο SkyGreece: κάτι πάει λάθος με το οποίο προειδοποιούσαμε την εταιρεία ότι δεν τα πάει καλά σε θέματα οργάνωσης, πωλήσεων, επικοινωνίας και δημοσίων σχέσεων. Ο πάτερ Νικόλας απάντησε πως το άρθρο ήταν εκτός πραγματικότητας, όλα ήταν καλά, και ότι τα αεροπλάνα πετούσαν γεμάτα.
Ωστόσο από τότε ήταν φανερό πως υπήρχαν προβλήματα οργάνωσης στην εταιρεία. Ο πάτερ Νικόλας σε όλες τις εκδηλώσεις υπερηφανευόταν δημόσια πως είχε προσλάβει τα καλύτερα στελέχη από άλλες αεροπορικές εταιρείες, ωστόσο τα στελέχη μας έλεγαν με παράπονο ότι δεν τους άκουγε. Έκανε πάντα το δικό του. Ίσως για αυτό ο εμπορικός διευθυντής αποχώρησε λίγο μετά την έναρξη των τακτικών πτήσεων.
Από τις πρώτες πτήσεις υπήρχαν παράπονα των επιβατών, ακυρώσεις και καθυστερήσεις. Λόγω των capital controls έλεγε ο πάτερ Νικόλας.
Το πρόγραμμα για το ένα και μοναδικό αεροπλάνο της εταιρείας ήταν πολύ φορτωμένο και κάθε τεχνικό πρόβλημα που έβγαζε, δημιουργούσε καθυστερήσεις στις επόμενες πτήσεις. Κάποιες καθυστερούσαν μέχρι και τρεις μέρες για να φύγουν αλλά τα capital controls ήταν η δικαιολογία για πάσαν νόσον...
Αυτό δημιουργούσε στην εταιρεία κακή φήμη, δυσφορία και επιπλέον έξοδα. Ήταν φανερό πως η εταιρεία δεν είχε οικονομικές δυνάμεις να αντέξει. Στην πραγματικότητα δεν τις είχε ποτέ για ένα τέτοιο μεγάλο εγχείρημα. Έτσι η συσσώρευση προβλημάτων έφεραν το κλείσιμο της SkyGreece, τρεις μήνες μετά την πρώτη πτήση.
Τα Omorfa Taxidia που πρώτα είχαν γράψει για τη δημιουργία της εταιρείας, ήταν αυτά που πρώτα προανήγγειλαν το κλείσιμο της, τρεις μέρες πριν την επίσημη ανακοίνωση της SkyGreece.
Στο παρελθόν και άλλες αεροπορικές εταιρείες έχουν καταρρεύσει. Συμβαίνει αυτό στον αεροπορικό χώρο όπου επικρατούν συνθήκες πλήρους ανταγωνισμού και απαιτούν υψηλού επιπέδου οργάνωση και διοίκηση. Ωστόσο αυτό που κανείς δε θα συγχωρέσει στη SkyGreece ήταν ο τρόπος που συμπεριφέρθηκε στους επιβάτες της. Τους παράτησε μόνους στα αεροδρόμια, χωρίς ενημέρωση και βοήθεια, έκλεισαν τα τηλέφωνα και εξαφανίστηκαν, παραβαίνοντας κάθε κανονισμό και νομοθεσία. Κάθε επιβάτης ήταν και ένα μικρο δράμα καθώς οικογένειες ομογενών, χρειάστηκε να πληρώσουν χιλιάδες ευρώ επιπλέον για να βρουν εισιτήρια με άλλες εταιρείες και να επιστρέψουν στα σπίτια τους. Για κάποιους το δράμα ακόμη συνεχίζεται.
Ως χώρα γίναμε ρεζίλι καθώς με την εταιρεία εκτός από Έλληνες ταξίδευαν Ούγγροι, Κροάτες, Σκοπιανοί, Καναδοί και Αμερικανοί. Όλοι μιλούσαν για τους Έλληνες που τους κορόιδεψαν.
Φυσικά δεν είναι μόνο οι επιβάτες που νιώθουν εξαπατημένοι. Το προσωπικό έμεινε απλήρωτο για πολλούς μήνες, το ίδιο και οι πάσης φύσεως προμηθευτές. Δηλαδή ένα πραγματικό κανόνι αγνώστων διαστάσεων.
Στο ερώτημα λοιπόν γιατί έκλεισε η SkyGreece, η απάντηση είναι γιατί οι ιδιοκτήτες της δεν είχαν τις ικανότητες για μια τόσο δύσκολη προσπάθεια, Δεν είχαν ούτε τις οικονομικές δυνατότητες να κρατήσουν την εταιρεία μέχρι αυτή να ορθοποδήσει. Στα πρώτα έκτακτα έξοδα κατέρρευσαν.
Τώρα θα πρέπει να αντιμετωπίσουν τις συνέπειες των πράξεων τους καθώς όλοι τους είναι γνωστά μέλη της ομογενειακής κοινότητας του Τορόντο.
Ήδη οι παθόντες οργανώνονται για να κινηθούν νομικά εναντίον τους.
Για τον πάτερ Νικόλα Αλεξανδρή αυτή ήταν η δεύτερη αποτυχημένη προσπάθεια για τη δημιουργία της Νέας Ολυμπιακής. Η πρώτη, στην οποία δεν είχε πρωταγωνιστικό ρόλο, ήταν με την Hellenic Imperial πριν μερικά χρόνια, η οποία και εκείνη κατέρρευσε πολύ σύντομα. Ίσως αυτό να μην είναι σύμπτωση...
Omorfa Taxidia
Αγαπητέ Αντίποδα, καλά που μας εξήγησαν τα όμορφα ταξίδια γιατί κατέρευσε η εταιρεία.Αφου είναι τόσο έξυπνοι γιατί δεν τα είχαν δεί αυτά από τότε που όπως λένε είχε ξεκινήσει ο father με την Hellenic Imperial? και επειδή έχουν χάσει και το μέτρημα η αρχή είχε γίνει όταν o father το έπαιζε υπεύθυνος δημοσίων σχέσεων με την ομάδα των επενδυτών που ήθελαν να αγοράσουν την Ολυμπιακή μετά ανακοίνωνε ονόματα εταιρειών όπως Hellenic AIr, Air Greece, Omega Airlines, κλπ κλπ που να τα συγκρατήσουμε όλα όσα έχει πεί κατά καιρούς. Πρίν μερικά χρόνια 4-5 αν θυμάμαι καλά με συνεντεύξεις στον Κύρηκα της Νέας Υόρκης και τους τοπικούς ραδιοφωνικούς σταθμούς καλούσε τον κόσμο να κάνει κρατήσεις εισητηρίων για τις απευθείας πτήσεις πρός Ελλάδα με την αεροπορική εταιρεία της ομογένειας εταιρεία που ούτε κάν είχε συσταθεί!και γιά να γελάσουμε και λιγάκι πού και πότε τις έκανε τις αεροπορικές σπουδές?Μήπως σε καμμιά ιδιωτική σχολή για αεροσυνοδούς και μοντέλα? Μιά τέτοια υπήρχε πρίν 35 χρόνια στηνΑθήνα ονόματι ASTA. Για να διοικήσεις μια εταιρεία μάλλον πρέπει να έχεις σπουδάσει το λιγώτερο διοίκηση επιχειρήσεων
ReplyDeleteκαι πως να το κάνουμε βρε αδελφέ θα πρέπει να σου κόβει και λίγο το μυαλό. Ο father μάλλον σπουδές για σαλτιμπάγκος σε τσίρκο έχει κάνει. Από δω πηδάει, από κει πηδάει, έ που θα πάει θα σκάσει και στο έδαφος. Τελικά ο Ταξιάρχης -μεγάλη η χάρη του- έβαλε το χέρι του και σταμάτησε τα χειρότερα, γιατί σίγουρα θα βλέπαμε χειρότερα αν συνεχιζε να πετ@@@@ει το πουλί.