Ο πρόεδρος
της Ελληνικής Κοινότητας σχολιάζει τις απόψεις του μητροπολίτη για την
Ελληνορθόδοξη εκπαίδευση στον Καναδά και τους στόχους της Κοινότητας…
Δελτίο
Τύπου
Αξιότιμοι κύριοι και αξιότιμες κυρίες,
Με ιδαίτερη χαρά, διαβάσαμε τις σκέψεις του σεβαστού Μητροπολίτη σχετικά με την ελληνορθόδοξη παιδεία στο εξωτερικό, ενός από τα πιο σημαντικά ζητήματα που πρέπει να
1. «Οι πρωτοπόροι, κατά κανόνα τήρησαν τις υποσχέσεις τους». Στα
σχολεία μας, κατά το σχολικό έτος 2017-2018, φοιτούν 900 μαθητές και
εργάζονται περίπου 65 εκπαιδευτικοί, αρκετοί από τους οποίους έχουν
έρθει πρόσφατα από την Ελλάδα. Όλοι μαζί, γονείς, μαθητές και δάσκαλοι
εργάζονται σκληρά για να διατηρήσουν τις ελληνορθόδοξες παραδόσεις.
Μερικοί μαθητές πηγαίνουν στο σχολείο μία ημέρα την εβδομάδα και άλλοι
τρεις. Ανεξάρτητα από το πρόγραμμα και την ποσότητα των ωρών, τους
γονείς, μαθητές και δασκάλους μας τους διακρίνει το ίδιο πάθος και αγάπη
για την Ελλάδα, όπως και αυτή που σίγουρα υπάρχει στους «πρωτοπόρους»,
όπως τους ονομάζει ο σεβασμιώτατος. Το γεγονός ότι σε δύσκολες εποχές,
τόσες πολλές οικογένειες πληρώνουν πιο ακριβά δίδακτρα σε σχέση με άλλα
προγράμματα, μαρτυρεί ότι ακόμα και σήμερα όλοι ανεξαιρέτως τηρούν την
υπόσχεση τους απέναντι στην πατρίδα.
2.«Δυστυχώς οι νεότεροι μετανάστες έφεραν αυτές τις ιδέες (τις
περιγράφει ως κατώτερες από ηθική άποψη) μαζί τους». Τα τελευταία
χρόνια έχουμε την χαρά να φοιτούν στα σχολεία μας αρκετά παιδιά, οι
οικογένειες των οποίων αναγκάστηκαν να φύγουν από την πατρίδα εξαιτίας
της δύσκολης οικονομικής κατάστασης στην Ελλάδα. Επίσης, στα σχολεία μας
εργάζονται αρκετοί νεοφερμένοι επιστήμονες, οι οποίοι ανεξάρτητα από τις
σπουδές τους, έρχονται να στηρίξουν τα σχολεία μας και να μεταλαμπαδεύσουν
τις ελληνορθόδοξες αξίες στους μαθητές τους. Μαθητές και δάσκαλοι έχουν
φέρει νέα ζωή και πνοή στην οικογένειά μας, η οποία τους αγκάλιασε και
τους στήριξε από την πρώτη στιγμή. Ειλικρινώς, μας προβληματίζει η
παραπάνω γενίκευση του σεβασμιώτατου, σύμφωνα με την οποία δεν
χαρακτηρίζει με ιδιαίτερα κολακευτικά ένα μεγάλο τμήμα του ελληνικού
πολιτισμού. Ο ρόλος όλων των ιστορικών θεσμών, κοινότητες και εκκλησία,
είναι να ενθαρρύνουν και να αγκαλιάζουν τους νέους και όχι να σπέρνουν
διχόνοια, διακρίσεις και διαχωρισμούς. Ιδιαίτερα στην παρούσα κρίσιμη
συγκυρία για τα εθνικά μας συμφέροντα, όλοι οι έλληνες έχουμε ευθύνη να
είμαστε ενωμένοι.
3.«Για να διατηρηθεί η ελληνορθόδοξη ομογένεια στον Καναδά
χρειάζεται ελληνορθόδοξη παιδεία». Τα προγράμματά μας αρχίζουν με
προσευχή και τον εθνικό ύμνο της Ελλάδας. Επιπρόσθετα, το νέο πρόγραμμα
σπουδών της ΕΚΤ, δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές μας να μάθουν
θρησκευτικά, ιστορία, γεωγραφία και όλα τα σημαντικά στοιχεία που
χρειάζεται ένας νέος άνθρωπος για να διαμορφώσει μία ελληνορθόδοξη
ταυτότητα. Το πρόγραμμα Παιδεία είναι το μοναδικό πρόγραμμα σπουδών στον
κόσμο, το οποίο βασίζεται στις εξετάσεις Ελληνομάθειας, και είναι το
μοναδικό πρόγραμμα που καλύπτει όλες τις τάξεις, από το νηπιαγωγείο
μέχρι την Γ’ Λυκείου. Κανένα άλλο πρόγραμμα ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης
στον κόσμο δεν έχει τόσο έντονο διαθεματικό χαρακτήρα όσο το πρόγραμμα «Παιδεία»
της Ελληνικής Κοινότητας Τορόντο. Με λίγα λόγια οι δικοί μας μαθητές
έχουν το πλεονέκτημα να μαθαίνουν καλύτερα ελληνικά από τους μαθητές
όλων των άλλων προγραμμάτων στον Καναδά και παράλληλα να διαμορφώνουν
ελληνορθόδοξη συνείδηση και ταυτότητα.
4.«Μόνο στο Μόντρεαλ και στο Τορόντο (αναφέρεται στο σχολείο Μεταμόρφωση
της Μητρόπολης) κάνουν αρκετά καλή δουλειά». Εμείς ως Ελληνική
Κοινότητα Τορόντο χαιρόμαστε με τις επιτυχίες όλων των ελληνικών
σχολείων και στηρίζουμε έμπρακτα τις προσπάθειες άλλων Ελληνικών
Κοινοτήτων. Ήδη το πρόγραμμα «Παιδεία» εφαρμόζεται σε άλλες Κοινότητες,
τις οποίες στηρίζουμε με εκπαιδευτικό υλικό και ευκαιρίες επιμόρφωσης για
τους εκπαιδευτικούς τους. Όμως, ο σεβασμιότατος κάνει λάθος στο
συγκεκριμένο θέμα, ίσως επειδή το πρόγραμμα «Παιδεία» είναι σχετικά
νέο και δεν έχει ενημερωθεί ο ίδιος προσωπικά για τα εντυπωσιακά
μαθησιακά αποτελέσματα που έχουν σημειωθεί στις σχολικές μας αίθουσες.
Συγκεκριμένα, οι μαθητές της Ελληνικής Κοινότητας Τορόντο γράφουν το
πρώτο επίπεδο ελληνομάθειας στην Δ’ Δημοτικού, ενώ αντίθετα οι μαθητές
του σχολείου Μεταμόρφωση, σε γενικές γραμμές όταν είναι στην ΣΤ’
Δημοτικού ή μεγαλύτεροι. Επίσης, οι μαθητές των «απογευματινών» ή
«σαββατιανών» σχολείων της ΕΚΤ που γράφουν τις εξετάσεις της Ελληνομάθειας
κάθε χρόνο είναι περισσότεροι από τους μαθητές του ολοήμερου σχολείου
της Μητρόπολης. Μάλιστα, από τη φετινή χρονιά όλοι οι μαθητές της Δ’
Δημοτικού της ΕΚΤ έχουν τη δυνατότητα να γράψουν τις εξετάσεις εντελώς δωρεάν.
Να αναφέρουμε ότι τα ποσοστά επιτυχίας των δικών μας μαθητών είναι άνω
του 90%. Τέλος, είναι σημαντικό να γνωρίζουν οι αναγνώστες ότι τα γραπτά
των μαθητών βαθμολογούνται στην Ελλάδα, από το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας
και το υπουργείο Παιδείας. Στόχος μας είναι τα επόμενα χρόνια να γράφουν
τις εξετάσεις περίπου 300 με 400 μαθητές μας κάθε χρόνο. Αυτός είναι
εντυπωσιακός αριθμός αν αναλογιστούμε ότι κάθε χρόνο, περίπου 3000-4000
μαθητές διαγωνίζονται στις εξετάσεις παγκοσμίως.
5. «Μπορούν να συγκριθούν με τους δασκάλους και τις δασκάλες των καναδικών σχολείων;» Εμείς μπορούμε να αναφερθούμε μόνο στους δικούς μας δασκάλους. Αν και οι περισσότεροι δεν έχουν παιδαγωγικές σπουδές από την Ελλάδα, το ήθος και η αγάπη τους για τον ελληνικό πολιτισμό, αναπληρώνουν σε μεγάλο βαθμό τις όποιες ελλείψεις σε παιδαγωγικές γνώσεις. Άλλωστε, το μεγαλύτερο προσόν για έναν καλό δάσκαλο είναι η γνήσια αγάπη για το παιδί. Σύμφωνα με τους Τρεις Ιεράρχες τα βασικά στοιχεία της αληθινής παιδείας είναι: η αγάπη, η ελευθερία και ο σεβασμός του ανθρώπινου προσώπου. Επιπρόσθετα, το πρόγραμμα «Παιδεία» προσφέρει στους δασκάλους μας αναλυτικό βοήθημα για τον εκπαιδευτικό, το οποίο τους στηρίζει στο δύσκολο έργο τους, δίνοντας τους έτοιμες πορείες διδασκαλίας. Όλοι οι δάσκαλοί μας χαίρουν την εμπιστοσύνη μας και την αγάπη των μαθητών τους. Άλλωστε, αν δεν ήταν καλοί δάσκαλοι δεν θα είχαμε αύξηση στις εγγραφές τα τελευταία 4 χρόνια. Ακόμη, αν το πρόγραμμα «Παιδεία» δεν είχε δείξει θετικά αποτελέσματα δε θα το είχαν υιοθετήσει και άλλες κοινότητες στο Οντάριο. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η λειτουργία ενός νέου σχολείου μας στην περιοχή Parkview Hills, όπου φέτος φοιτούν 50 μαθητές προερχόμενοι από άλλα ελληνικά σχολεία. Οι μαθητές αν και πήγαιναν σε ελληνικά σχολεία για αρκετά χρόνια, τα προγράμματα σπουδών δεν μπόρεσαν να τους βοηθήσουν για να μάθουν ελληνικά. Ήδη τα παιδιά αυτά μέσα στο διάστημα των πέντε πρώτων μηνών του φετινού σχολικού έτους, έχουν επιδείξει εντυπωσιακές επιδόσεις. Τα παιδιά αυτά έχουν ήδη μάθει να διαβάζουν και πηγαίνουν στο ελληνικό σχολείο με χαρά και με διάθεση να μάθουν.
Κλείνοντας τη δική μας αναφορά στα ελληνόγλωσσα προγράμματα του
Καναδά, θέλουμε, με ιδιαίτερη υπερηφάνεια και χαρά, να δηλώσουμε ότι η
Ελληνική Κοινότητα Τορόντο είναι «πρωτοπόρα» στο χώρο της ελληνορθόδοξης
παιδείας, σε παγκόσμιο επίπεδο. Καλούμε όλες τις οικογένειες που ίσως
έχουν απογοητευτεί από τα άλλα προγράμματα, νέα και παλιά, να
επικοινωνήσουν με το Γραφείο Παιδείας της ΕΚΤ, για περισσότερες
πληροφορίες. Σήμερα, βρισκόμαστε στο τέταρτο έτος εφαρμογής του
προγράμματος «Παιδεία», το οποίο έχει αγαπηθεί από μαθητές, δασκάλους
και γονείς. Τα αποτελέσματα στις εξετάσεις ελληνομάθειας των μαθητών μας,
πιστοποιούν τα άριστα μαθησιακά αποτελέσματα του προγράμματος.
Διαβεβαιώνουμε, όλες τις οικογένειες, ελληνικές κοινότητες και ενορίες
στον Καναδά, αλλά και σε ολόκληρο τον κόσμο, ότι η Ελληνική Κοινότητα
Τορόντο συνεχίζει να στηρίζει την ελληνορθόδοξη παιδεία μα αίσθημα
ιστορικής ευθύνης και γνήσιας αγάπης προς την μητέρα πατρίδα.
Το Νέο Ολοήμερο Σχολείο «Παιδεία» της Ελληνικής Κοινότητας
Τορόντο η θετική ανταπόκριση των μαθητών και των οικογενειών στο
πρόγραμμα «Παιδεία» και τα άριστα μαθησιακά αποτελέσματα του προγράμματος
σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα, μας γεμίζουν με ελπίδα ότι πολύ
σύντομα θα πραγματοποιηθεί το μεγάλο όνειρο πολλών οικογενειών της
παροικίας μας: Το νέο ολοήμερο σχολείο «Παιδεία».
Όραμά μας είναι η δημιουργία ενός σχολείου, το οποίο θα εμπνέει
στους μαθητές μας την αγάπη της δια βίου μάθησης, και θα προωθεί
παράλληλα την κοινωνική, τη συναισθηματική και την πνευματική ανάπτυξη
τους. Έχουμε ήδη ετοιμάσει μία πολυσέλιδη επιστημονική μελέτη (114
σελίδες), η οποία μας υποδεικνύει ότι η παρούσα στιγμή είναι κατάλληλη
για να δημιουργήσουμε το νέο ολοήμερο σχολείο μας. Ο συνδυασμός του
προγράμματος «Παιδεία», με ένα άριστο δίγλωσσο πρόγραμμα σπουδών
(Αγγλικά και Γαλλικά), όπου θα συνυπάρχουν στοιχεία της κλασικής
παιδείας και της σύγχρονης παιδαγωγικής, θα μας επιτρέψει να
δημιουργήσουμε ένα άριστο σχολείο, το οποίο θα ανταγωνίζεται επί ίσοις
όροις τα καλύτερα ιδιωτικά σχολεία του Καναδά. Σε μια εποχή, όπου πολλά
σύγχρονα εκπαιδευτικά συστήματα περνάνε κρίση, εμείς επενδύουμε στην
ποιοτική παιδεία και ετοιμάζουμε ένα σχολείο, το οποίο θα καλλιεργεί την
κριτική σκέψη, τη λογική, την περιέργεια, την πρωτοβουλία, τη
δημιουργικότητα, την έρευνα και γενικά την ολόπλευρη ανάπτυξη της
προσωπικότητας των μαθητών.
Προσκαλούμε όλους τους Έλληνες της παροικίας μας να ενισχύσουν την
προσπάθεια αυτή δημιουργίας ενός νέου ολοήμερου σχολείου. Έχουμε όλοι
ιερή ευθύνη απέναντι στα παιδιά μας, να τους μεταλαμπαδεύσουμε τις αξίες
και τα ιδανικά της ελληνορθόδοξης παράδοσής μας.
Με τιμή,
Αντώνης
Αρτεμακης
No comments:
Post a Comment